Idag tänkte jag skriva om ytterligare en namninsamling. Denna gång är det greenpeace som har startat ett upprop för att stoppa valfisket på Island. Den 23 oktober fångades den första valen,
en sillval. Arten räknas som utrotningshotad och Australiens miljöminister Iam Campbell beskrev det som att peka finger åt hela det globala samhällets miljöarbete. Detta är dock inte helt sant det finns ytterligare två länder i världen som stödjer valjakten, Norge och Japan vilka själva bedriver valjakt, de andra ca 200 stater gör inte det.
Islands nya valfiske strider mot den internationella fiskestoppet av val som gällt sedan 1986. Det hotar inte bara en utrotningshotad art utan även den isländska turismen. Internationellt är Island kännt för sina valsafari och vackra natur vilket går att ses bl.a. på rebekkas foton. Det kan heller inte vara motiverat med jakt av ekonomiska intressen då det redan finns lager från den tidigare "vetenskapliga" jakten på Island. Valjakt kan inte vara behövt för den inhemska marknaden då bara 1,1% av islänningarna äter valkött en gång i veckan och 82.4% av 16-24-åringarna inte äter valkött över huvud taget.
Så precis som när det gäller uppropet för att rädda djurskyddsmyndigheten vädjar jag till er att skriva på denna namninsamling.
en sillval. Arten räknas som utrotningshotad och Australiens miljöminister Iam Campbell beskrev det som att peka finger åt hela det globala samhällets miljöarbete. Detta är dock inte helt sant det finns ytterligare två länder i världen som stödjer valjakten, Norge och Japan vilka själva bedriver valjakt, de andra ca 200 stater gör inte det.
Islands nya valfiske strider mot den internationella fiskestoppet av val som gällt sedan 1986. Det hotar inte bara en utrotningshotad art utan även den isländska turismen. Internationellt är Island kännt för sina valsafari och vackra natur vilket går att ses bl.a. på rebekkas foton. Det kan heller inte vara motiverat med jakt av ekonomiska intressen då det redan finns lager från den tidigare "vetenskapliga" jakten på Island. Valjakt kan inte vara behövt för den inhemska marknaden då bara 1,1% av islänningarna äter valkött en gång i veckan och 82.4% av 16-24-åringarna inte äter valkött över huvud taget.
Så precis som när det gäller uppropet för att rädda djurskyddsmyndigheten vädjar jag till er att skriva på denna namninsamling.







