Om mej

torsdag, oktober 26, 2006

Stoppa valjakten

Idag tänkte jag skriva om ytterligare en namninsamling. Denna gång är det greenpeace som har startat ett upprop för att stoppa valfisket på Island. Den 23 oktober fångades den första valen,
en sillval. Arten räknas som utrotningshotad och Australiens miljöminister Iam Campbell beskrev det som att peka finger åt hela det globala samhällets miljöarbete. Detta är dock inte helt sant det finns ytterligare två länder i världen som stödjer valjakten, Norge och Japan vilka själva bedriver valjakt, de andra ca 200 stater gör inte det.

Islands nya valfiske strider mot den internationella fiskestoppet av val som gällt sedan 1986. Det hotar inte bara en utrotningshotad art utan även den isländska turismen. Internationellt är Island kännt för sina valsafari och vackra natur vilket går att ses bl.a. på rebekkas foton. Det kan heller inte vara motiverat med jakt av ekonomiska intressen då det redan finns lager från den tidigare "vetenskapliga" jakten på Island. Valjakt kan inte vara behövt för den inhemska marknaden då bara 1,1% av islänningarna äter valkött en gång i veckan och
82.4% av 16-24-åringarna inte äter valkött över huvud taget.

Stoppa valjakten

Så precis som när det gäller uppropet för att rädda djurskyddsmyndigheten vädjar jag till er att skriva på denna namninsamling.

torsdag, oktober 19, 2006

När jag kom hem låg två informationsblad på bordet ett från Jehovas vittnen och ett från Greenpeace.


Slutet för falsk religion?
Jehovas vittnen skrev om falsk religion där jag tycker att de gick för långt i att trakasera andra religioner och blev smått rasistiska. Man skrev om terrorister som utför terrordåd i guds namn som om alla religiösa asiater skulle vara terrorister. Anklagade blir också alla katolska prästerna för att vara pedofiler. De tidigare uttalandena är vakt formulerade men i frågan om HTB-personers (homosexuellas, transexuellas och bisexuellas) rätt att gifta sig och predika är man tydligt rasistiska. Jehovas vittnen kallar till och med homosexuallitet för "sexuell omoral".

I sina argument använder man direkta citat ur bibeln och farmstår som att man tror på bibeln ordagrant. Om man läser en bok som bibeln ordagrant är det lätt att bli fundamentalistisk. Läsandet ordagrant visar på okunskap eftersom de inte förstår att innan bibeln blev nedskriven berättades boken från mun till mun vilket alla förstår som lekt tystaleken ger förbättrade versioner av ursprunget.

Jag som är i någon form troend har svårt att acceptera ett så trångsynt och ordagrant tolkande av bibeln. När jag jämför Jehovas vittnens tro med hinduismen känns toleransen i hinduismen betydligt bättre och närmare min tro. Så om människor är analyserande kanske vi kan få ett stopp på den falska religion som Jehovas vittnen predikar om.

Det går att förändra världen...
Nu till något jag tycker är mycket roligare! Efter att donerat pengar till greenpeace får man ett brev och en poster med lite information på baksidan. Där finns några upplyftande årtal ur greenpeace arbete:
...1971 Supermakten USA tvingas upphöra med sina kärnvapenprov i Alaska, sedan en handfull människor styrt mot provområdet i en gammal fiskebåt och på så sätt skapat en proteststorm. De kallar sig Greenpeace.

1975 Frankrike upphör med att testa kärnvapen i atmosfären efter det att Greenpeace gjort uppmärksammade aktioner på platts i södra Stilla Havet.

1986 Sedan Greenpeace i över tio års tid lagt sig i vägen för ett otal länders harpuner, förbjuds kommersiell valfångst över hela världen.

1988 Mycket tack vare att Greenpeace riktat strålkastarna mot förbränningsfartygen, blir det förbjudet att bränna miljöfarligt avfall till havs.

1991 Massaindustrin erkänner att klorblekning är helt onödigt, sedan Greenpeace tagit fram klorfritt papper av högsta kvalitet.

1991 Antarktis skyddas mot exploatering i minst 50 år, sedan Greenpeace uppmärksammat hotet mot den sista orörda kontinenten, bl a genom att upprätta en bas där.

1992 Användningen av storskaliga drivnät på världshaven förbjuds, sedan Greenpeace visat vilket enormt hot som dessa nät utgör mot livet i haven.

1992 Kylskåpsindustrin tvingas erkänna att det är möjligt att tillverka freonfria kylskåp, sedan Greenpeace låtit utveckla ett sådant.

1993 Sedan Greenpeace under flera år utmanat dumpningsfartygen ute till havs, förbjuds dumpning av industriellt och radioaktivt avfall i världshaven.

1994 Avfallsexport från rika till fattiga länder förbjuds, sedan Greenpeace under flera år avslöjat och försökt förhindra denna smutsiga handel.

1995 Sedan Greenpeace ockuperat oljeplattformen Brent Spar, beslutar oljebolaget Shell motvilligt att inte dumpa den i havet. Nordsjöländerna beslutar dessutom om ett moratorium mot sådan dumpning.

1995 Nordsjöländerna beslutar om nollutsläpp av giftiga ämnen inom 25 år, vilket betyder förbud mot att producera PVC-plast och andra naturfrämande material.

1996 Genom att ta fram en extremt bensinsnål bil, visar Greenpeace att en halvering av koldioxidutsläppen är möjlig.

1998 Sedan Greenpeace ockuperat området i fyra månader, räddas gammelskog i Svartedala unda avverkningsmaskinerna och blir ett naturreservat.

1998 Länder längs Nordatlanten beslutar om nollutsläpp av farliga ämnen i havet fram till 2020.

1999 Samtliga EU-länder inför förbud mot mjukgörare (ftalater) i leksaker för små barn.

1999 Kärnkraftsavveklingen inleds genom att en reaktor i Barsebäck stängs.

2000 OSPAR-mötet beslutar om en kraftig uppmaning till Frankrike och Storbritannien att upphöra med upparbetning av använt kärnbränsle.
Greenpeace
Efter att läst detta hoppas jag att du vill lämna ett bidrag till Greenpeace.

onsdag, oktober 18, 2006

Rädda djurskyddsmyndigheten

Djurens rätt har startat en kampanj för att rädda djurskyddsmyndigheten. En protestlista jag har skrivit under eftersom jag tror att enda sättet att djurskyddslagen i praktiken ska kunna följas krävs en speciell myndighet. Tidigare har djurskydds frågorna skötts från jordbruksverket där man valt att gynna bönderna före ett fungerande djurskydd. Nu vill borgarna åter flytta djurskyddet till jordbruksverket vilket jag tror kommer åter kommer att förstöra djurens rättigheter.


Jag uppmanar alla som känner sig manande att skriva på protestlistan!

tisdag, oktober 17, 2006

Har beslutat mig för att test på det här med att blogga.

MIN (har tydligen storhetsvansinne) blog ska jag först och främst se att det är något jag vill hålla på med och sedan kanske skriva om saker som intresserar mig.

Ska i alla fall ta med något mer fakta liknande å berätta lite om mig själv. Jag heter Anton är nu 17 år. Jag är djävligt unik till och med så unik att jag är en politiskt intresserad orienterare med intresse att fota.

Är enligt andra snål men kallar det själv prismedveten och gemför mina flesta inköp på sidor som prisjakt och handlar mkt på nätet.

Inom politiken är jag intresserad av en långsiktig lösning och delar därför mina flesta åsikter med miljöpartiet och håller på att bli medlem i deras ungdomsförbund grönungdom. Andra organisationer jag stödjer är greenpeace och rädda barnen då jag tror på att fred och inte våld är lösningen på världens problem.

Fotografera gör jag med min Canon 350D som jag köpte precis innan höstens alla DSLR (digital spegelreflex-kamera = "press"-kamera) presenterades. Har precis köpt ett porträttobjektiv, EF50/1.8 för att kunna byta ut kitobjektiet. Nu är jag på G med att köpa en blixt inför de mörka tider vi är på väg in i. Här är några bra sidor för foto intresserade:
* www.dpreview.com - Nyheter inom fotoutrustning på engelska
* www.kamerabild.mkf.se - Nyheter inom foto på svenska
* www.fotosidan.se - Community för fotointresserade
* www.flickr.com - Sida för uppladdning av foto. Där jag laddar upp bilder som enton_89 kommer troligen jag att länka bilder där ifrån om jag fortsätter att blogga.


Det var det jag hade att skriva i denna första blog som blev en lite presentation med några hemsidor jag tycker är bra. Så slänger jag med en till bra sida som alla borde titta igenom dagligen eftersom fakta krävs för vettiga beslut: dn.se.