Om mej

söndag, september 30, 2007

Försvaret i akut behov av reformer

Jag vill göra lumpen om chansen finns. Jag ska göra lumpen med inryckning om ett och ett halvt år. Men varför finns den möjligheten? Jag är inte intresserad av att göra utlandstjänst eller karriär inom armén så vilken nytta har samhället av att jag får en militärutbildning? Totalförsvaret har blivit omodernt.


Jag läste i natt en artikel på www.dn.se om försvarets stora utgifter på forskning som inte resulterat i någon produkt. Eftersom produkterna är vapen kanske det är tur. Men varför lägga pengarna i första hand? Artikelns huvudämne var att luftvärnsroboten Bamse som efter år och miljarder i forskning troligen inte kommer användas av försvaret. Det finns funktionsdugliga Bamse färdigtillverkade men försvaret har inte råd att lägga de sista miljonerna för att få dem bemannade. Det betyder att den 1000-lapp som varje svensk skattebetalare lagt på projektet nu har gått till spillo.

Finnland har en lika stor utlandsstyrka som Sverige och har behållit sitt invasionsförsvar i högre grad än Sverige trotts detta är deras försvarskostnad hälften. Detta beror främst på att finska försvaret köper produkter utifrån istället för att forska fram egna ( liknande redan existerande).
Jag vill inte ha ett försvar efter Finsk-modell utan använder bara exemplet för att belysa de extrema kostnaderna för svensk försvars forskning.

Tänk vilka pengar som skulle sparas på att reformera hela försvaret från ett invasionsförsvar till ett insattsförsvar. Ett mindre antal tränade yrkes militärer som är rätt utrustade skulle kunna täcka hela det svenska behovet av internationella insatser. För vad är meningen med ett invasionsförsvar i kärnvapnets tid?