Om mej

söndag, mars 15, 2009

Varför låta människor leka med atombomber?

Idag dog en man vid renoveringen av den krisdrabbade reaktor O3 i Orskarshamn (se DN). Är det verkligen vettigt att människor som inte klarar att bedriva "enkla" byggarbeten utan att människor kommer till skada ska få leka med ämnen som används för att göra kärnvapen? Oavsett hur skickliga de som sköter kärnkraftverken är så finns alltid den mänskliga faktorn och Murphyslag
- Kan det gå åt helvete så kommer det det.
Inget är säkrare än människorna bakom. Det borde vara självklart idag i den digitala tidsåldern med krånglande programvaror. Och lika självklart borde det vara att förstå att allt som går att bygga upp går också att bryta ner med de skickliga hackers som finns.

Så vill vi verkligen bara sitta och vänta på att det går åt helvete? Ska vi låta människor sitta på vapen som kan förstöra hela samhällen under bråkdelen av den sekund? Är inte det bästa sättet att bli av med mord och skolmassakrer att göra oss av med vapnen för människorna vill vi väll behålla?

Etiketter: , ,

torsdag, november 22, 2007

Det är dags för en revolution av musikindustrin

Läste en artikel på DN.se idag vilket ledde till betalade för en skiva! Jag betalade visserligen den symboliska summan 1.45 £ (ca 20 kr) för Radioheads nyaste album In Rainbows. Hade ingen aning vad för musik bandet gjorde (lyssnar igenom just nu) men ville testa deras revolutionerande försäljningsidé. Man har som kund själv möjligheten att välja hur mycket man tycker skivan är värd. Detta låter ju väldigt vettigt.

Musikindustrin som den ser ut idag har jag svårt att se en framtid för. Även om fortfarande det finns en minskande skara med människor som vill ha en skiva i handen. Men många andra med mig som är vana vid att snabbt och smidigt kunna ladda ner en skiva på några sekunder börjar känna att det är överflödigt. Det behövs därför nya alternativ.

Ett annat intressant alternativ till egen prissättning står Lamont och Pirate Bay för. Pirate Bay stog för lanseringen av Lamonts nyaste skiva The Golden Daze. Även här fick jag upp ögonen via en artikel på dn.se. I artikeln står det om lanseringen av den nya musiknedladdnings sajten playble.com. Förra gången jag letade efter sidan när jag läste artikeln första gången existerade den inte. Men när jag kollade idag fanns iaf spår av att arbetet startat. Hemsidan ska erbjuda gratis nedladdning av musik men utan att upphovsmännen står utan inkomst. Deras lön ska betalas av reklam inkomsterna på sidan. Som sagt mycket intressant.

Båda förslagen gör steget mellan musiktillverkarna och kunden kortare. Den tidigare så kostsamma stegen med ett dyrt skivbolag kan då uteslutas med hjälp av de möjligheter internet har gett oss.

söndag, september 30, 2007

Försvaret i akut behov av reformer

Jag vill göra lumpen om chansen finns. Jag ska göra lumpen med inryckning om ett och ett halvt år. Men varför finns den möjligheten? Jag är inte intresserad av att göra utlandstjänst eller karriär inom armén så vilken nytta har samhället av att jag får en militärutbildning? Totalförsvaret har blivit omodernt.


Jag läste i natt en artikel på www.dn.se om försvarets stora utgifter på forskning som inte resulterat i någon produkt. Eftersom produkterna är vapen kanske det är tur. Men varför lägga pengarna i första hand? Artikelns huvudämne var att luftvärnsroboten Bamse som efter år och miljarder i forskning troligen inte kommer användas av försvaret. Det finns funktionsdugliga Bamse färdigtillverkade men försvaret har inte råd att lägga de sista miljonerna för att få dem bemannade. Det betyder att den 1000-lapp som varje svensk skattebetalare lagt på projektet nu har gått till spillo.

Finnland har en lika stor utlandsstyrka som Sverige och har behållit sitt invasionsförsvar i högre grad än Sverige trotts detta är deras försvarskostnad hälften. Detta beror främst på att finska försvaret köper produkter utifrån istället för att forska fram egna ( liknande redan existerande).
Jag vill inte ha ett försvar efter Finsk-modell utan använder bara exemplet för att belysa de extrema kostnaderna för svensk försvars forskning.

Tänk vilka pengar som skulle sparas på att reformera hela försvaret från ett invasionsförsvar till ett insattsförsvar. Ett mindre antal tränade yrkes militärer som är rätt utrustade skulle kunna täcka hela det svenska behovet av internationella insatser. För vad är meningen med ett invasionsförsvar i kärnvapnets tid?

torsdag, september 27, 2007

Stöd upproret mot militärjuntan i Burma

I morgon kommer våra politiska företrädare i Stockholm att manifestera på Medborgarplatsen kl 17.00 alla klädda i rött. Detta i ett försök att stoppa blodbadet i Rangoon. Jag kommer precis som politikerna att följa den uppmaning som gått runt världen och kommer symboliskt bära röd tröja i morgon. Följ uppmaningen du också!

lördag, juni 16, 2007

Kosovo FNs diktatur

Debattserien "Koloni Kosovo" skriven av Maciej Zaremba behandlar den totala brist på rättvisa och demokrati i det FN kontrollerade Kosovo. Sedan 2000 står hela Kosovos FN styrka på 6000 personer över lag och ordning med FNs generalsekreterare som diktator. Läs vidare och bäva...

onsdag, juni 06, 2007

Postens miljöförstöring

Posten ändrade sina regler den första Juni. Dessa regler har medfört längre leveranstider och överbelastade sorteringscentraler (dementerades inte av postens kundtjänst gällande postens sortering i Torsbys). Men det stora problemet är hur paket skickas fram och tillbaka.

Jag beställde produkter från datorbutiken.com (medlem i Shoppingsajterna Svenska AB) som de felaktigt paketerade som två DPD företagspaket. Vilket enligt datorbutiken.com:s kundtjänst berodde på att de överstiger postens max vikt för postpaket vilket inte stämmer. Dessa paket sorterades förts i Malmö och skickades till Jönköping för vidare transport till Falköping som är någon form av företagspakets central. Först där upptäcks att paketen är adresserade till en privatperson, vilket får mig att undra vad som gjordes vid de två tidigare sorteringarna?

Nu till det mest häpnadsväckande. Istället för att skicka förständelsen till Skara där jag bor, 3 mil från Falköping, skickas försändelsen till Torsby för ompaketering (källa postens kundservice, syns inte via kollid), 26 mil(!) från Skara. Från Torsby skickas paketet till Jönköping för andra gången!! Paketet har ännu inte kommit till Skara.

Avstånd: Malmö-Skara: 397.6 km

Paketets väg:
Malmö-Jönköping: 292.3km

Jönköping-Falköping: 64.2km

Falköping-Torsby: 294.7km
(syns inte i kollid)

Torsby-Jönköping: 338.7km

Jönköping-Skara(i bästa fall): 92.4km

Total resväg för paketet: 1082,8 km eller drygt 108 mil.

Siffror: eniros kartor, bild: screenshot från postens spåra brev och paket.


Totalt är paketets resväg 684,7 km längre än från Malmö till Skara. Det betyder att paketets resväg är nästa 3 gånger längre än raka vägen. Är inte det miljöförstöring så vet jag inte vad!

De nya reglerna från posten ger inga förbättringar bara ett havererat transportsystem. Borde det inte ligga i postens intresse att sända paketen så snabbt som möjligt, kortaste vägen och gärna miljövänligt med tåg. Till postens försvar kan sägas att alla dessa städer (utom skara) har tågförbindelser och därför kan ha gått med tågtransporter. Men ska verkligen paket som skickas kors och tvärs genom landet till ingen nytta blockera annan trafik?

söndag, maj 20, 2007

Ris o Ros till regeringen

Ros:
Tack så mycket för att ni i sista minuten slängde stoltheten och drev igenom ett beslut att jobba för att internationellt förbjuda klusterbomber. Det kommer att rädda många liv.
Läs mer om detta ämne på:
Bloggen krusbjorn
Svenska Freds

Ris:
Efter att sätt filmen "Beyond Borders" (se mitt förra blogg inlägg) blir jag så jävla förbannad att regeringen med M i spetsen mitt i brinnande högkonjunktur minskat biståndet och inte nog med det utan även decimerar biståndet ytterligare genom att använda det till skuldavskrivning och flyktingmottagande. Visst är det jätte bra med skuldavskrivning som ger U-länder en chans att bygga upp en fungerande välfärd, men har vi inte råd att göra detta utan att minska den akuta hjälpen som behövs i världen. Är inte flyktingmottagning mer en självklar del i budgeten och integrationen än bistånd?
Läs mer om detta ämne på:
SvD: "Biståndsminister vill bredda bistånd"
SvD: "Skarp kritik mot Sveriges bistånd"
SR: "Bistånd används till skuldavskrivningar"

"Beyond Borders" vilken film!

I går såg jag en av de bästa filmer jag någonsin sett. Den var gripande och fick en att tänka till vilket för mig alltid känns som ett stort plus. Den handla om hjälparbete på några av de mest extrema krigszonerna på jorden och det finns även en lite kärleks historia med. Vill du veta mer kolla Wikipedia.


Filmen gick på TV4 och reklamer om skönhetsprodukter med Q10+ kändes då totalt meningslösa. Glättiga reklamer spädde på ilskan mot det lyx och överflöd vi i västvärlden lever i när andra slåss för sin överlevnad.

Fick ni precis som jag ett extremt stort behov av att hjälpa till och donera pengar efter att ha sett filmen kan du alltid göra det på röda korsets internet överföring, eller läs mer på deras hemsida: röda korset.

Filmen finns att köpa i följande butiker.

söndag, november 12, 2006

Republikanerna skyldiga till 100 000-tals död

Svenska befolkningen är ett av världens mest USA kritiska land och det är inte utan andledning. Den republikanska regeringen är skyldiga till en ökad osäkerhet globalt och i USA med sitt krig mot terrorismen. Det senaste beviset på hur "kriget mot terrorismen" hotar världsfreden är Nordkoreas kärnvapen tester vilka motiverats med hot från USA och USA vänliga Syd Korea.

Det är inte bara genom krig som USA:s politik dödar utan även i en ändrad syn på sexualupplysning istället för att satsa på undervisning rådges avhållsamhet. Ingen kan kritisera att avhållsamhet är ett effektivt sätt att minska sexuellt överförbara sjukdomar men lever verkligen västvärldens invånare i celibat eller med en partner livet ut?

Nu är det dock inte bara invånarna i USA som ska leva efter dessa höger kristna ideal som republikanerna propagerar för. Synen kring sexualitet drabbar även bidragen till U-länder och deras möjligheter att effektivt bekämpa AIDS och andra könssjukdomar. Det har gått så långt att det är stor brist på kondomer i Afrika då tidigare lyckade sexualupplysnings projekt lett till ökat användande av skydd. De minskningar av könsjukdomar som skett i bl.a. Uganda hotas nu av en extrem brist på kondomer.

Så förlusten för republikanerna av kongressen kom inte en dag för tidigt.

Läs mer:
Debattartikeln skriven av grönungdoms språkrör

torsdag, oktober 26, 2006

Stoppa valjakten

Idag tänkte jag skriva om ytterligare en namninsamling. Denna gång är det greenpeace som har startat ett upprop för att stoppa valfisket på Island. Den 23 oktober fångades den första valen,
en sillval. Arten räknas som utrotningshotad och Australiens miljöminister Iam Campbell beskrev det som att peka finger åt hela det globala samhällets miljöarbete. Detta är dock inte helt sant det finns ytterligare två länder i världen som stödjer valjakten, Norge och Japan vilka själva bedriver valjakt, de andra ca 200 stater gör inte det.

Islands nya valfiske strider mot den internationella fiskestoppet av val som gällt sedan 1986. Det hotar inte bara en utrotningshotad art utan även den isländska turismen. Internationellt är Island kännt för sina valsafari och vackra natur vilket går att ses bl.a. på rebekkas foton. Det kan heller inte vara motiverat med jakt av ekonomiska intressen då det redan finns lager från den tidigare "vetenskapliga" jakten på Island. Valjakt kan inte vara behövt för den inhemska marknaden då bara 1,1% av islänningarna äter valkött en gång i veckan och
82.4% av 16-24-åringarna inte äter valkött över huvud taget.

Stoppa valjakten

Så precis som när det gäller uppropet för att rädda djurskyddsmyndigheten vädjar jag till er att skriva på denna namninsamling.

torsdag, oktober 19, 2006

När jag kom hem låg två informationsblad på bordet ett från Jehovas vittnen och ett från Greenpeace.


Slutet för falsk religion?
Jehovas vittnen skrev om falsk religion där jag tycker att de gick för långt i att trakasera andra religioner och blev smått rasistiska. Man skrev om terrorister som utför terrordåd i guds namn som om alla religiösa asiater skulle vara terrorister. Anklagade blir också alla katolska prästerna för att vara pedofiler. De tidigare uttalandena är vakt formulerade men i frågan om HTB-personers (homosexuellas, transexuellas och bisexuellas) rätt att gifta sig och predika är man tydligt rasistiska. Jehovas vittnen kallar till och med homosexuallitet för "sexuell omoral".

I sina argument använder man direkta citat ur bibeln och farmstår som att man tror på bibeln ordagrant. Om man läser en bok som bibeln ordagrant är det lätt att bli fundamentalistisk. Läsandet ordagrant visar på okunskap eftersom de inte förstår att innan bibeln blev nedskriven berättades boken från mun till mun vilket alla förstår som lekt tystaleken ger förbättrade versioner av ursprunget.

Jag som är i någon form troend har svårt att acceptera ett så trångsynt och ordagrant tolkande av bibeln. När jag jämför Jehovas vittnens tro med hinduismen känns toleransen i hinduismen betydligt bättre och närmare min tro. Så om människor är analyserande kanske vi kan få ett stopp på den falska religion som Jehovas vittnen predikar om.

Det går att förändra världen...
Nu till något jag tycker är mycket roligare! Efter att donerat pengar till greenpeace får man ett brev och en poster med lite information på baksidan. Där finns några upplyftande årtal ur greenpeace arbete:
...1971 Supermakten USA tvingas upphöra med sina kärnvapenprov i Alaska, sedan en handfull människor styrt mot provområdet i en gammal fiskebåt och på så sätt skapat en proteststorm. De kallar sig Greenpeace.

1975 Frankrike upphör med att testa kärnvapen i atmosfären efter det att Greenpeace gjort uppmärksammade aktioner på platts i södra Stilla Havet.

1986 Sedan Greenpeace i över tio års tid lagt sig i vägen för ett otal länders harpuner, förbjuds kommersiell valfångst över hela världen.

1988 Mycket tack vare att Greenpeace riktat strålkastarna mot förbränningsfartygen, blir det förbjudet att bränna miljöfarligt avfall till havs.

1991 Massaindustrin erkänner att klorblekning är helt onödigt, sedan Greenpeace tagit fram klorfritt papper av högsta kvalitet.

1991 Antarktis skyddas mot exploatering i minst 50 år, sedan Greenpeace uppmärksammat hotet mot den sista orörda kontinenten, bl a genom att upprätta en bas där.

1992 Användningen av storskaliga drivnät på världshaven förbjuds, sedan Greenpeace visat vilket enormt hot som dessa nät utgör mot livet i haven.

1992 Kylskåpsindustrin tvingas erkänna att det är möjligt att tillverka freonfria kylskåp, sedan Greenpeace låtit utveckla ett sådant.

1993 Sedan Greenpeace under flera år utmanat dumpningsfartygen ute till havs, förbjuds dumpning av industriellt och radioaktivt avfall i världshaven.

1994 Avfallsexport från rika till fattiga länder förbjuds, sedan Greenpeace under flera år avslöjat och försökt förhindra denna smutsiga handel.

1995 Sedan Greenpeace ockuperat oljeplattformen Brent Spar, beslutar oljebolaget Shell motvilligt att inte dumpa den i havet. Nordsjöländerna beslutar dessutom om ett moratorium mot sådan dumpning.

1995 Nordsjöländerna beslutar om nollutsläpp av giftiga ämnen inom 25 år, vilket betyder förbud mot att producera PVC-plast och andra naturfrämande material.

1996 Genom att ta fram en extremt bensinsnål bil, visar Greenpeace att en halvering av koldioxidutsläppen är möjlig.

1998 Sedan Greenpeace ockuperat området i fyra månader, räddas gammelskog i Svartedala unda avverkningsmaskinerna och blir ett naturreservat.

1998 Länder längs Nordatlanten beslutar om nollutsläpp av farliga ämnen i havet fram till 2020.

1999 Samtliga EU-länder inför förbud mot mjukgörare (ftalater) i leksaker för små barn.

1999 Kärnkraftsavveklingen inleds genom att en reaktor i Barsebäck stängs.

2000 OSPAR-mötet beslutar om en kraftig uppmaning till Frankrike och Storbritannien att upphöra med upparbetning av använt kärnbränsle.
Greenpeace
Efter att läst detta hoppas jag att du vill lämna ett bidrag till Greenpeace.

onsdag, oktober 18, 2006

Rädda djurskyddsmyndigheten

Djurens rätt har startat en kampanj för att rädda djurskyddsmyndigheten. En protestlista jag har skrivit under eftersom jag tror att enda sättet att djurskyddslagen i praktiken ska kunna följas krävs en speciell myndighet. Tidigare har djurskydds frågorna skötts från jordbruksverket där man valt att gynna bönderna före ett fungerande djurskydd. Nu vill borgarna åter flytta djurskyddet till jordbruksverket vilket jag tror kommer åter kommer att förstöra djurens rättigheter.


Jag uppmanar alla som känner sig manande att skriva på protestlistan!

tisdag, oktober 17, 2006

Har beslutat mig för att test på det här med att blogga.

MIN (har tydligen storhetsvansinne) blog ska jag först och främst se att det är något jag vill hålla på med och sedan kanske skriva om saker som intresserar mig.

Ska i alla fall ta med något mer fakta liknande å berätta lite om mig själv. Jag heter Anton är nu 17 år. Jag är djävligt unik till och med så unik att jag är en politiskt intresserad orienterare med intresse att fota.

Är enligt andra snål men kallar det själv prismedveten och gemför mina flesta inköp på sidor som prisjakt och handlar mkt på nätet.

Inom politiken är jag intresserad av en långsiktig lösning och delar därför mina flesta åsikter med miljöpartiet och håller på att bli medlem i deras ungdomsförbund grönungdom. Andra organisationer jag stödjer är greenpeace och rädda barnen då jag tror på att fred och inte våld är lösningen på världens problem.

Fotografera gör jag med min Canon 350D som jag köpte precis innan höstens alla DSLR (digital spegelreflex-kamera = "press"-kamera) presenterades. Har precis köpt ett porträttobjektiv, EF50/1.8 för att kunna byta ut kitobjektiet. Nu är jag på G med att köpa en blixt inför de mörka tider vi är på väg in i. Här är några bra sidor för foto intresserade:
* www.dpreview.com - Nyheter inom fotoutrustning på engelska
* www.kamerabild.mkf.se - Nyheter inom foto på svenska
* www.fotosidan.se - Community för fotointresserade
* www.flickr.com - Sida för uppladdning av foto. Där jag laddar upp bilder som enton_89 kommer troligen jag att länka bilder där ifrån om jag fortsätter att blogga.


Det var det jag hade att skriva i denna första blog som blev en lite presentation med några hemsidor jag tycker är bra. Så slänger jag med en till bra sida som alla borde titta igenom dagligen eftersom fakta krävs för vettiga beslut: dn.se.