Posten ändrade sina regler den första Juni. Dessa regler har medfört längre leveranstider och överbelastade sorteringscentraler (dementerades inte av postens kundtjänst gällande postens sortering i Torsbys). Men det stora problemet är hur paket skickas fram och tillbaka.
Jag beställde produkter från datorbutiken.com (medlem i Shoppingsajterna Svenska AB) som de felaktigt paketerade som två DPD företagspaket. Vilket enligt datorbutiken.com:s kundtjänst berodde på att de överstiger postens max vikt för postpaket vilket inte stämmer. Dessa paket sorterades förts i Malmö och skickades till Jönköping för vidare transport till Falköping som är någon form av företagspakets central. Först där upptäcks att paketen är adresserade till en privatperson, vilket får mig att undra vad som gjordes vid de två tidigare sorteringarna?
Nu till det mest häpnadsväckande. Istället för att skicka förständelsen till Skara där jag bor, 3 mil från Falköping, skickas försändelsen till Torsby för ompaketering (källa postens kundservice, syns inte via kollid), 26 mil(!) från Skara. Från Torsby skickas paketet till Jönköping för andra gången!! Paketet har ännu inte kommit till Skara.
Avstånd: Malmö-Skara: 397.6 km
Paketets väg:

Malmö-Jönköping: 292.3km
Jönköping-Falköping: 64.2km
Falköping-Torsby: 294.7km
(syns inte i kollid)
Torsby-Jönköping: 338.7km
Jönköping-Skara(i bästa fall): 92.4km
Total resväg för paketet: 1082,8 km eller drygt 108 mil.
Siffror: eniros kartor, bild: screenshot från postens spåra brev och paket.
Totalt är paketets resväg 684,7 km längre än från Malmö till Skara. Det betyder att paketets resväg är nästa 3 gånger längre än raka vägen. Är inte det miljöförstöring så vet jag inte vad!
De nya reglerna från posten ger inga förbättringar bara ett havererat transportsystem. Borde det inte ligga i postens intresse att sända paketen så snabbt som möjligt, kortaste vägen och gärna miljövänligt med tåg. Till postens försvar kan sägas att alla dessa städer (utom skara) har tågförbindelser och därför kan ha gått med tågtransporter. Men ska verkligen paket som skickas kors och tvärs genom landet till ingen nytta blockera annan trafik?