Om mej

torsdag, oktober 26, 2006

Stoppa valjakten

Idag tänkte jag skriva om ytterligare en namninsamling. Denna gång är det greenpeace som har startat ett upprop för att stoppa valfisket på Island. Den 23 oktober fångades den första valen,
en sillval. Arten räknas som utrotningshotad och Australiens miljöminister Iam Campbell beskrev det som att peka finger åt hela det globala samhällets miljöarbete. Detta är dock inte helt sant det finns ytterligare två länder i världen som stödjer valjakten, Norge och Japan vilka själva bedriver valjakt, de andra ca 200 stater gör inte det.

Islands nya valfiske strider mot den internationella fiskestoppet av val som gällt sedan 1986. Det hotar inte bara en utrotningshotad art utan även den isländska turismen. Internationellt är Island kännt för sina valsafari och vackra natur vilket går att ses bl.a. på rebekkas foton. Det kan heller inte vara motiverat med jakt av ekonomiska intressen då det redan finns lager från den tidigare "vetenskapliga" jakten på Island. Valjakt kan inte vara behövt för den inhemska marknaden då bara 1,1% av islänningarna äter valkött en gång i veckan och
82.4% av 16-24-åringarna inte äter valkött över huvud taget.

Stoppa valjakten

Så precis som när det gäller uppropet för att rädda djurskyddsmyndigheten vädjar jag till er att skriva på denna namninsamling.

1 Comments:

  • Hej.
    Jag har bott sju år i Lofoten. Där är det lika naturligt att äta val (hval) som vi äter älg och ren i Sverige. Ett otroligt gott kött, speciellt att grilla.
    Sorten man äter heter vågeval. Beståndet ligger på 184.000 djur. 2006 låg kvoten på 1052 djur. Men kvoterna brukar sällan att uppfyllas. Varför är alla emot valfångst ?? Ingen säger väl något om de "stackars" 100.000 älgar som vi skjuter i Sverige per år !! ...dom e goda dom oxå :-)

    David http://blogg.aftonbladet.se/11854/

    By Anonymous Anonym, at 07 oktober, 2007 11:10  

Skicka en kommentar

<< Home