Om mej

söndag, maj 20, 2007

Ris o Ros till regeringen

Ros:
Tack så mycket för att ni i sista minuten slängde stoltheten och drev igenom ett beslut att jobba för att internationellt förbjuda klusterbomber. Det kommer att rädda många liv.
Läs mer om detta ämne på:
Bloggen krusbjorn
Svenska Freds

Ris:
Efter att sätt filmen "Beyond Borders" (se mitt förra blogg inlägg) blir jag så jävla förbannad att regeringen med M i spetsen mitt i brinnande högkonjunktur minskat biståndet och inte nog med det utan även decimerar biståndet ytterligare genom att använda det till skuldavskrivning och flyktingmottagande. Visst är det jätte bra med skuldavskrivning som ger U-länder en chans att bygga upp en fungerande välfärd, men har vi inte råd att göra detta utan att minska den akuta hjälpen som behövs i världen. Är inte flyktingmottagning mer en självklar del i budgeten och integrationen än bistånd?
Läs mer om detta ämne på:
SvD: "Biståndsminister vill bredda bistånd"
SvD: "Skarp kritik mot Sveriges bistånd"
SR: "Bistånd används till skuldavskrivningar"