Det är dags för en revolution av musikindustrin
Läste en artikel på DN.se idag vilket ledde till betalade för en skiva! Jag betalade visserligen den symboliska summan 1.45 £ (ca 20 kr) för Radioheads nyaste album In Rainbows. Hade ingen aning vad för musik bandet gjorde (lyssnar igenom just nu) men ville testa deras revolutionerande försäljningsidé. Man har som kund själv möjligheten att välja hur mycket man tycker skivan är värd. Detta låter ju väldigt vettigt.
Musikindustrin som den ser ut idag har jag svårt att se en framtid för. Även om fortfarande det finns en minskande skara med människor som vill ha en skiva i handen. Men många andra med mig som är vana vid att snabbt och smidigt kunna ladda ner en skiva på några sekunder börjar känna att det är överflödigt. Det behövs därför nya alternativ.
Ett annat intressant alternativ till egen prissättning står Lamont och Pirate Bay för. Pirate Bay stog för lanseringen av Lamonts nyaste skiva The Golden Daze. Även här fick jag upp ögonen via en artikel på dn.se. I artikeln står det om lanseringen av den nya musiknedladdnings sajten playble.com. Förra gången jag letade efter sidan när jag läste artikeln första gången existerade den inte. Men när jag kollade idag fanns iaf spår av att arbetet startat. Hemsidan ska erbjuda gratis nedladdning av musik men utan att upphovsmännen står utan inkomst. Deras lön ska betalas av reklam inkomsterna på sidan. Som sagt mycket intressant.
Båda förslagen gör steget mellan musiktillverkarna och kunden kortare. Den tidigare så kostsamma stegen med ett dyrt skivbolag kan då uteslutas med hjälp av de möjligheter internet har gett oss.
Musikindustrin som den ser ut idag har jag svårt att se en framtid för. Även om fortfarande det finns en minskande skara med människor som vill ha en skiva i handen. Men många andra med mig som är vana vid att snabbt och smidigt kunna ladda ner en skiva på några sekunder börjar känna att det är överflödigt. Det behövs därför nya alternativ.
Ett annat intressant alternativ till egen prissättning står Lamont och Pirate Bay för. Pirate Bay stog för lanseringen av Lamonts nyaste skiva The Golden Daze. Även här fick jag upp ögonen via en artikel på dn.se. I artikeln står det om lanseringen av den nya musiknedladdnings sajten playble.com. Förra gången jag letade efter sidan när jag läste artikeln första gången existerade den inte. Men när jag kollade idag fanns iaf spår av att arbetet startat. Hemsidan ska erbjuda gratis nedladdning av musik men utan att upphovsmännen står utan inkomst. Deras lön ska betalas av reklam inkomsterna på sidan. Som sagt mycket intressant.
Båda förslagen gör steget mellan musiktillverkarna och kunden kortare. Den tidigare så kostsamma stegen med ett dyrt skivbolag kan då uteslutas med hjälp av de möjligheter internet har gett oss.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home