Om mej

söndag, mars 15, 2009

Varför låta människor leka med atombomber?

Idag dog en man vid renoveringen av den krisdrabbade reaktor O3 i Orskarshamn (se DN). Är det verkligen vettigt att människor som inte klarar att bedriva "enkla" byggarbeten utan att människor kommer till skada ska få leka med ämnen som används för att göra kärnvapen? Oavsett hur skickliga de som sköter kärnkraftverken är så finns alltid den mänskliga faktorn och Murphyslag
- Kan det gå åt helvete så kommer det det.
Inget är säkrare än människorna bakom. Det borde vara självklart idag i den digitala tidsåldern med krånglande programvaror. Och lika självklart borde det vara att förstå att allt som går att bygga upp går också att bryta ner med de skickliga hackers som finns.

Så vill vi verkligen bara sitta och vänta på att det går åt helvete? Ska vi låta människor sitta på vapen som kan förstöra hela samhällen under bråkdelen av den sekund? Är inte det bästa sättet att bli av med mord och skolmassakrer att göra oss av med vapnen för människorna vill vi väll behålla?

Etiketter: , ,